FANDOM

OdysseusMARSperlonga.jpg

Ο Οδυσσέας

Ο Οδυσσέας ήταν ο γιος του Λαέρτη και της Αντίκλειας και βασιλιάς της Ιθάκης. Επίσης ήταν σύζυγος της Πηνελόπης και πατέρας του Τηλεμάχου. Ο Οδυσσέας άφησε τη γυναίκα και το γιο του για να πολεμήσει στον Τρωικό Πόλεμο, όπου έγινε ο εφευρέτης του Δούρειου Ίππου, ενός ξύλινου αλόγου μέσα στο οποίο κρύφτηκαν οι Έλληνες με σκοπό να αιφνιδιάσουν και να σκοτώσουν τους Τρώες. Το σχέδιό του έφερε τη νίκη στους Έλληνες.

Μετά τον πόλεμο, ταξίδεψε στη θάλασσα για να φτάσει στην πατρίδα του, την Ιθάκη. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, αντιμετώπισε άπειρες δυσκολίες με σκοπό να φτάσει στην οικογένειά του. Πολέμησε τους Κίκονες, πέρασε από το νησί των Λωτοφάγων και τύφλωσε τον Κύκλωπα, γιο του Ποσειδώνα, προκαλώντας έτσι την οργή του θεού της θάλασσας. Φιλοξενήθηκε ένα μήνα στην Αιολία, όπου ο θεός Αίολος του έδωσε έναν ασκό, στον οποίο βρίσκονταν κλεισμένοι όλοι οι άνεμοι. Οι σύντροφοί του, όμως, τα άνοιξαν από περιέργια, ελευθερώνοντας τους ανέμους και προκαλώντας τρικυμία, η οποία τους μετέφερε στη χώρα των Λαιστρυγώνων, οι οποίοι βύθισαν τα περισσότερα πλοία και έφαγαν τους ναυαγούς. Με ένα πλοίο τότε ο Οδυσσέας έφτασε στο νησί της Κίρκης, η οποία μεταμόρφωσε όλους τους συντρόφους του σε ζώα, όμως τους έδωσε ξανά την ανθρώπινη μορφή τους. Στο παλάτι της φιλοξενήθηκαν για ένα χρόνο. Κατέβηκε στον Άδη για να πάρει χρησμό από τον Τειρεσία. Άκουσε το τραγούδι των Σειρήνων και ύστερα πέρασε από τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη.

Χάνοντας πια όλους τους συντρόφους του, ο Οδυσσέας έμεινε για επτά χρόνια στο νησί της θεάς Καλυψώς, στην Ωγυγία. Αν και ένιωθε δυστυχισμένος και ήθελε να επιστρέψει στην πατρίδα του, η Καλυψώ δεν τον άφηνε γιατί ήταν ερωτευμένη μαζί του. Ωστόσο, με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς, η Καλυψώ πείστηκε από τον Ερμή να αφήσει τον Οδυσσέα ελεύθερο να επιστρέψει στη γυναίκα του, την οποία διεκδικούσαν διάφοροι μνηστήρες, από τότε που εκείνος έφυγε για τον Τρωικό Πόλεμο. Ο Οδυσσέας έφτιαξε μια σχεδία σε μικρό χρονικό διάστημα και αναχώρησε από το νησί. Αντιμετώπισε τον Ποσειδώνα, ο οποίος τον καταράστηκε να μην γυρίσει ποτέ στην πατρίδα του. Ωστόσο, ο Οδυσσέας εξαντλημένος έφτασε στο νησί των Φαιάκων. Αφού τους διηγήθηκε την ιστορία του, εκείνοι του χάρισαν ένα καράβι, με το οποίο κατόρθωσε να γυρίσει επιτέλους στην Ιθάκη.

Συνάντησε τον Εύμαιο, τον πιστό του χοιροβοσκό, και τον γιο του Τηλέμαχο, στον οποίο αποκαλύφθηκε συγκινημένος. Αποκαλύπτωντας την ταυτότητά του στον Εύμαιο και σε άλλους πιστούς υπηρέτες, σχεδίασαν όλοι μαζί τη μνηστηροφονία, με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς. Ο Οδυσσέας πήρε μέρος σε μια τοξοβολία στην οποία ο νικητής θα έπαιρνε το χέρι της Πηνελόπης. Αφού κέρδισε όλους τους μνηστήρες, τους δολοφόνησε με τη βοήθεια του Τηλέμαχου και άλλων πιστών υπηρετών και κέρδισε ξανά τη γυναίκα του. Την άλλη μέρα συνάντησε και τον πατέρα του, τον Λαέρτη. Έτσι ο Οδυσσέας κατάφερε να ξανακερδίσει το λαό του.

Βιογραφία

Νεανικά χρόνια

Λίγα είναι γνωστά για τα παιδικά και εφηβικά χρόνια του Οδυσσέα. Στο σπίτι του παππού του Αυτόλυκου, στον Παρνασσό, ο Οδυσσέας συνήθιζε να κυνηγάει κάπρους. Σε αυτό το κυνήγι ο Οδυσσέας τραυματίστηκε και απέκτησε μια ουλή πάνω από το γόνατο (σημάδι που ήταν αρκετό για να τον αναγνωρίσει η υπηρέτρια του, Ευρύκλεια, όταν επέστρεψε στην Ιθάκη). Επίσης είναι γνωστό το ταξίδι του στη Μεσσήνη και η γνωριμία του με τον Ίφιτο, γιο του Ευρυκλέα, ο οποίος του χάρισε ένα βαρύ τόξο.

Ο Οδυσσέας ήταν ένας από τους υποψήφιους μνηστήρες της Ελένης, κόρης του Τυνδάρεω. Ο Τυνδάρεως όμως, φοβούμενος ότι θα προσβάλει τους ισχυρούς και διάσημους μνηστήρες που είχαν συγκεντρωθεί, καθυστερούσε την διαδικασία επιλογής. Τότε ο Οδυσσέας, που είχε υποσχεθεί να λύσει το πρόβλημα, πρότεινε όλοι οι μνηστήρες να ορκιστούν ότι θα υποστηρίζουν και θα βοηθάνε όποιον διάλεγε η Ελένη για σύζυγό της. Οι μνηστήρες, μεταξύ των οποίων και ο Οδυσσέας, πήραν τον όρκο και έτσι η Ελένη διάλεξε τον Μενέλαο, τον πιο ισχυρό από αυτούς.

Γάμος με την Πηνελόπη

Δύο εκδοχές υπάρχουν για το γάμο του Οδυσσέα με την Πηνελόπη. Η πρώτη εκδοχή θέλει τον Οδυσσέα να νικά τους αντίζηλούς του σε αγώνα δρόμου που είχε προκηρύξει ο Ικάριος, πατέρας της Πηνελόπης. Σύμφωνα με την δεύτερη εκδοχή, ο Οδυσσέας για την βοήθεια που προσέφερε στον Τυνδάρεω στο γάμο της Ελένης, πήρε ως αντάλλαγμα την κόρη του αδερφού του, Ικαρίου.

Ο Τρωικός Πόλεμος

Επιστράτευση

Όταν η Ελένη απήχθη από τον Πάρη της Τροίας (γεγονός που προκάλεσε τον Τρωικό πόλεμο), οι μνηστήρες κλήθηκαν να τιμήσουν τον όρκο τους και να βοηθήσουν τον Μενέλαο να πάρει πίσω την Ελένη. Ο Οδυσσέας γνώριζε από χρησμό ότι θα επέστρεφε μετά από 20 χρόνια και γι' αυτό δεν ήθελε να συμμετάσχει στην εκστρατεία. Για να απαλλαγεί από την επιστράτευση παρίστανε τον τρελό, η απάτη του όμως έγινε αντιληπτή και αποκαλύφθηκε από τον Παλαμήδη και έκτοτε ο Οδυσσέας αφιερώθηκε στην επιτυχία της εκστρατείας. Κατ' άλλους, ο αδερφός του Μενέλαου, Αγαμέμνων, επισκέφτηκε τον Οδυσσέα στην Ιθάκη και έπειτα από μεγάλο κόπο τον έπεισε να συμμετάσχει στην Τρωική εκστρατεία.

Με τον Οδυσσέα πλέον μέλος του εκστρατευτικού σώματος, ο Αγαμέμνων στράφηκε προς τον Αχιλλέα (που δεν ήταν μνηστήρας της Ελένης), επειδή είχε ειπωθεί ότι η Τροία δεν θα έπεφτε χωρίς αυτόν. Ο Οδυσσέας στάλθηκε στη Σκύρο, στην Αυλή του Λυκομήδη, για να εξασφαλίσει την συμμετοχή του Αχιλλέα. Η μητέρα όμως του Αχιλλέα, η Θεά Θέτις, τον συμβούλευσε να ντυθεί με γυναικεία ρούχα και να κρυφτεί ανάμεσα στις γυναίκες της αυλής, ώστε να μην υποχρεωθεί να συμμετάσχει στον πόλεμο. Η Θέτις οδηγήθηκε σε αυτήν την πράξη από την προφητεία που έλεγε ότι ο γιος της είτε θα ζούσε μια μακρά και ανιαρή ζωή είτε θα πέθαινε νέος επιτυγχάνοντας αιώνια δόξα, και φοβόταν τις συνέπειες αν έφευγε για την Τρωική εκστρατεία. Ο Οδυσσέας αδυνατώντας να εντοπίσει τον Αχιλλέα ζήτησε, πριν επιστρέψει, να του επιτραπεί να κάνει δώρα στις γυναίκες της αυλής. Έβγαλε κάποια χρυσαφικά καθώς επίσης και ένα σπαθί, ένα κοντάρι και μια ασπίδα. Όλες οι γυναίκες ενδιαφέρθηκαν για τα κοσμήματα εκτός από μια, της οποίας το ενδιαφέρον τράβηξε ο στρατιωτικός εξοπλισμός. Ο Οδυσσέας υποψιάστηκε την απάτη και σήμανε μια πολεμική σάλπιγγα, με το άκουσμα της οποίας η «γυναίκα» ενστικτωδώς άρπαξε τα όπλα. «Αυτή» τελικά αποδείχθηκε πως ήταν ο Αχιλλέας και έτσι ο Οδυσσέας με την πονηριά του κατάφερε να τον ανακαλύψει. Τότε η Θέτις επέτρεψε στον Αχιλλέα να πολεμήσει, αφού πρώτα του έδωσε την πανοπλία του πατέρα του, του Πηλέα, που είχε σφυρηλατηθεί από τον ίδιο τον Θεό Ήφαιστο, για να τον προστατεύει στη μάχη.

Λίγο πριν ξεκινήσει ουσιαστικά ο πόλεμος, ο Οδυσσέας μαζί με τον Μενέλαο σχημάτισαν μια διπλωματική αποστολή με σκοπό να φέρουν πίσω την Ελένη ειρηνικά. Και ενώ τα επιχειρήματα του Μενέλαου ήταν συναισθηματικά και μη πειστικά, ο Οδυσσέας παραλίγο να πείσει την τρωική γερουσία να επιστρέψουν την Ελένη, αλλά τελικά απέτυχε.

Πολεμώντας τους Τρώες

Ο Οδυσσέας ήταν από τους βασικούς Αχαιούς ήρωες στον Τρωικό Πόλεμο. Οι άλλοι ήταν ο «θεϊκός» Αχιλλέας, ο «αρχοντικός» Αγαμέμνων, ο Μενέλαος, ο σοφός Νέστωρ, ο Αίας ο Τελαμώνιος και ο Διομήδης.

Ο Οδυσσέας ήταν ένας ανδρείος πολεμιστής, συνετός βασιλιάς και πολυμήχανος αρχηγός. Η άποψή του πάνω σε πολλά θέματα υιοθετείται από τους άλλους αρχηγούς καθώς όλοι τον σέβονταν. Εξάλλου η τριάδα Νέστωρ, Οδυσσέας και Ιδομενέας αναγνωρίζονταν ως οι πιο αξιόπιστοι σύμβουλοι. Κατά την διάρκεια του πολέμου ο Οδυσσέας αναδείχτηκε σε συμφιλιωτική και ενωτική δύναμη μεταξύ των Ελλήνων. Προσπάθησε να συμφιλιώσει τον Αχιλλέα με τον Αγαμέμνων, μετά την διαμάχη για την Βρισηίδα, και μετέπεισε τον Αγαμέμνων όταν απογοητευμένος από τις στρατιωτικές ήττες σκέφτηκε να εγκαταλείψει την Τροία. Κατάφερε ακόμη να συγκρατήσει τον μαινόμενο Αχιλλέα όταν μετά τον θάνατο του Πατρόκλου θέλησε να επιτεθεί στους Τρώες άμεσα και απροετοίμαστα.

Με τον Διομήδη κατάφεραν να εισχωρήσουν στην Τροία και να κλέψουν το παλλάδιο, ενώ σε άλλο χρονικό σημείο πήγαν στο στρατόπεδο των Θρακών, σκότωσαν πολλούς από αυτούς στον ύπνο τους και έκλεψαν τα άλογα του βασιλιά τους. Κατά τους νεκρικούς αγώνες προς τιμή του Πάτροκλου κατάφερε με την βοήθεια της Αθηνάς να νικήσει στον αγώνα δρόμου. Στη συνέχεια νίκησε τον Αίαντα τον Τελαμώνιο (στους νεκρικούς αγώνες προς τιμή του Αχιλλέα) κερδίζοντας την πανοπλία του νεκρού Αχιλλέα και προκαλώντας την αυτοκτονία του Αίαντα με το σπαθί που του είχε χαρίσει ο Έκτορας.

Η πιο καταλυτική συνεισφορά του Οδυσσέα στο Τρωικό Πόλεμο όμως ήταν έμπνευση του Δούρειου Ίππου. Το ξύλινο αυτό κατασκεύασμα, δείγμα στρατηγικής ευφυίας, κατασκευάστηκε από τον Eπειό σύμφωνα με τις οδηγίες του Οδυσσέα. Όταν ολοκληρώθηκε, ο Οδυσσέας οδήγησε στο εσωτερικό του Ίππου δεκάδες Αχαιούς και περίμεναν καρτερικά τους «θριαμβευτές» Τρώες. Οι Τρώες, αφού πίστεψαν ότι οι Αχαιοί εγκατέλειψαν της ακτές της Τροίας και τους άφησαν ως δώρο τον Δούρειο Ίππο, τον οδήγησαν στο εσωτερικό της πόλης και άρχισαν ξέφρενα γλέντια. Ωστόσο, αφού έπεσε η νύχτα, οι κρυμμένοι στο εσωτερικό του Ίππου Αχαιοί, εξόρμησαν και κατάφεραν να καταλάβουν την απροστάτευτη πόλη σχετικά εύκολα. Αυτό σήμανε και το τέλος του Τρωικού Πολέμου.

Το Ταξίδι της Επιστροφής

Όταν η πόλη της Τροίας κυριεύθηκε από τους Αχαιούς, μετά από δεκάχρονο πόλεμο, πολλοί από τους νικητές προέβησαν σε ακρότητες. Σκότωσαν πολλούς αμάχους, γυναίκες και παιδιά, αλλά και αιχμάλωτους στρατιώτες. Σκότωσαν ακόμη και αυτούς που ζητούσαν άσυλο μέσα στους ιερούς ναούς των Θεών. Οι λιγοστοί επιζώντες, γυναίκες επί το πλείστον, μεταφέρθηκαν στα καράβια για να χρησιμοποιηθούν ως σκλάβες μετά την επιστροφή στην πατρίδα του καθενός. Στο τέλος της Ιλιάδας αναφέρεται η ολοκληρωτική λεηλασία, καταστροφή και ισοπέδωση της πόλης, δεν άφησαν όρθιους ούτε τους ιερούς ναούς των θεών.

Μετά την λήξη του πολέμου, ο Οδυσσέας, όπως όλοι, πήρε το δρόμο της επιστροφής για την Ιθάκη. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, έζησε πάρα πολλές περιπέτειες. Ξεκινώντας με 12 καράβια, πολέμησε τους Κίκονες στη Θράκη, αλλά έχασε αρκετούς συντρόφους. Επίσης, πέρασε από τη χώρα των Λωτοφάγων, όπου ορισμένοι σύντροφοί του κινδύνεψαν να ξεχάσουν την πατρίδα, όμως ο Οδυσσέας τους έφερε πίσω με το ζόρι.

Στη συνέχια, βρέθηκαν στη χώρα των ανθρωποφάγων Κυκλώπων, όπου παγιδεύτηκαν στη σπηλιά του Πολύφημου, γιου του Ποσειδώνα. Ο Πολύφημος έφαγε έξι από τους συντρόφους του Οδυσσέα. Αν και οργισμένος, ο Οδυσσέας δεν του επιτέθηκε ακόμα, καθώς ο Κύκλωπας ήταν πολύ πιο δυνατός από τον ίδιο. Έτσι, ο πολυμήχανος Οδυσσέας επιστράτευσε την εξυπνάδα και την πονηριά του, και τύφλωσε τον Πολύφημο, αφού πρώτα του είχε παρουσιαστεί ως "Ούτις (Κανένας)". Παρέσυρε τον Πολύφημο να ανοίξει την είσοδο της σπηλιάς, ώστε ο Οδυσσέας και οι σύντροφοι που απέμειναν να καταφέρουν να βγουν κρυμμένοι κάτω από τα πρόβατα του κύκλωπα. Αφού αναχώρησαν, ο Οδυσσέας ειρωνεύτηκε τον Πολύφημο, φανερώνοντας ποιος πραγματικά ήταν. Ο Πολύφημος επικαλέστηκε τον πατέρα του, Ποσειδώνα, ο οποίος εξοργίστηκε με τον Οδυσσέα και έγινε από τότε εχθρός του.

Έπειτα έφτασαν στο νησί του Αιόλου, όπου ο ομώνυμος Θεός του παρέδωσε έναν ασκό που περιείχε όλους τους ανέμους εκτός από τους ευνοϊκούς, για να επιστρέψει αμέσως στην Ιθάκη. Πλησιάζοντας όμως στην Ιθάκη, οι σύντροφοι του Οδυσσέα άνοιξαν τον ασκό, προκαλώντας καταιγίδα που κατέστρεψε 11 καράβια και παρέσυρε αυτό του Οδυσσέα μέχρι το νησί των Λαιστρυγόνων, οι οποίοι έφαγαν τους ναυαγούς.

Από εκεί πήγαν στο νησί της Κίρκης, μια μάγισσα που μεταμόρφωσε πολλούς από το πλήρωμα σε χοίρους. Μόνο ο Ευρύμαχος γλίτωσε και μετέφερε στον Οδυσσέα την είδηση. Εκείνος έσπαυσε να βοηθήσει τους συντρόφους του, και ο θεός Ερμής τον βοήθησε, εφοδιάζοντάς τον με μαγικό αντιβότανο και συμβουλές για την αντιμετώπιση της Κίρκης. Ο Οδυσσέας την υποχρέωσε να ξαναδώσει στους συντρόφους την ανθρώπινή τους μορφή. Στο παλάτι της φιλοξενήθηκαν για ένα χρόνο, έπειτα έφυγαν, αφού η Κίρκη του είπε πως, για να φτάσει στην Ιθάκη, πρέπει πρώτα να περάσει από τον Άδη, για να του δείξει ο νεκρός μάντης Τειρεσίας τον δρόμο του νόστου. Στο δρόμο για τον Άδη, έχασαν άλλον έναν σύντροφο, τον Ελπήνορα.

Φτάνοντας στον κάτω κόσμο, ο Οδυσσέας θυσίασε στον θεό Πλούτωνα πρόβατα. Συνάντησε την ψυχή του Ελπήνορα, ο οποίος του ζήτησε να κάψει το σώμα του και να του υψώσει τύμβο, για να μην ξεχαστεί από τους ανθρώπους. Έπειτα, εμφανίστηκε ο μάντης Τειρεσίας και προφήτεψε όσα μπορούσαν να τους συμβούν στο νησί του Ηλίου, αλλά και στην Ιθάκη, και τι έπρεπε να κάνει μετά το νόστο του. Ύστερα συνάντησε τη νεκρή μητέρα του, την Ευρύκλεια. Του έδωσε πληροφορίες για τη γυναίκα, το γιο του και τον πατέρα του, και την αιτία του θανάτου της. Θέλησε να την αγκαλιάσει, όμως η ψυχή της, άυλη, "πέταξε μέσα απ' τα χέρια του". Στο τέλος ο Οδυσσεας συνάντησε και άλλους, όπως ο Αχιλλέας και ο Αίαντας.

Αφού έφυγαν από τον Κάτω Κόσμο, η Κίρκη τους αντιλήφθηκε και θέλησε να τους βοηθήσει. Τους προειδοποίησε για τους κινδύνους που τους περίμεναν και πώς να τους αντιμετωπίσουν: για τις Σειρήνες, για τις Συμπλυγάδες Πέτρες, για τη Σκύλλα και για τη Χάρυβδη. Έτσι, κατάφεραν να περάσουν από το στενό των Σειρήνων, το στενό της Σκύλας και της Χάρυβδης και έφτασαν αποδεκατισμένοι στον νησί του Θεού Ήλιου.

Ο Οδυσσέας θυμήθηκε τις προφητείες του Τειρεσία και της Κίρκης και ζήτησε από τους συντρόφους του να φύγουν από το νησί. Αν και τους προειδοποίησε να μην αγγίξουν τα ιερά βόδια του θεού Ήλιου, εκείνοι τα έσφαξαν. Ο Ήλιος μόλις το αντιλήφθηκε, θέλησε την τιμωρία των συντρόφων. Αφού έφυγαν από το νησί, ο Δίας κεραυνοβόλησε το καράβι και χάθηκαν όλοι οι σύντροφοι εκτός από τον Οδυσσέα. Τα κύματα τον γύρισαν στη Χάρυβδη, αλλά κατάφερε να σωθεί, πιασμένος από το καραβόξυλο κατάφερε να φτάσει στο νησί της Καλυψώς.

Στο νησί της Καλυψώς έμεινε για επτά χρόνια. Καθώς περνούσε ο καιρός, ο Οδυσσέας ήταν όλο και πιο δυστυχισμένος. Ήθελε να φύγει και να επιστρέψει στην Ιθάκη, όμως η θεά τον κρατούσε, όντας ερωτευμένη μαζί του. Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους θεούς ήταν με το μέρος του. Κατά τη διάρκεια της απουσίας του Ποσειδώνα από τον Όλυμπο, οι θεοί έκαναν ένα συμβούλιο, στο οποίο η Αθηνά κατάφερε να πείσει τον Δία να βοηθήσει τον Οδυσσέα. Εκείνος πρόσταξε τον Ερμή να πει στην Καλυψώ να τον αφήσει, κι έτσι έκανε ο Ερμής. Φτάνοντας στο νησί της Καλυψώς, καλόπιασε τη θεά. Όταν της είπε να αφήσει τον Οδυσσέα, εκείνη εξοργισμένη το αρνήθηκε, όμως τελικά δέχτηκε. Έτσι, εκείνη του επέτρεψε να γυρίσει στην πατρίδα του, παρουσιάζοντάς το σαν δική της απόφαση. Αν και είπε πως θα τον βοηθούσε να επιστρέψει, έμμεσα προσπαθούσε να τον πείσει να μείνει μαζί της. Τελικά, ο Οδυσσέας έφτιαξε μια σχεδία σε μικρό χρονικό διάστημα και αναχώρησε οριστικά από το νησί.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη θάλασσα, αντιμετώπισε τον Ποσειδώνα, ο οποίος του διέλυσε τη σχεδία και τον καταράστηκε να περιπλανιέται στη θάλασσα μόνος του, χωρίς να μπορεί να επιστρέψει στην Ιθάκη. Ο Οδυσσέας κολύμπησε για πολλές μέρες πιασμένος από ένα ξύλο, μέχρι που έφτασε στη χώρα των Φαιάκων, τη Σχερία. Εκεί συνάντησε τη βασιλοπούλα Ναυσικά, η οποία έδειξε να καταλαβαίνει την εξυπνάδα, αλλά και την πονηριά του Οδυσσέα. Τον οδήγησε στο παλάτι της, όπου εκείνος εξιστόρησε στο πλήθος την ιστορία του. Ο πατέρας της, ο βασιλιάς Αλκίνοος, του χάρισε ένα καράβι, με το οποίο θα μπορούσε να επιστρέψει στην πατρίδα του.

Επιστροφή στην Ιθάκη

Στην επιστροφή αναγκάζεται αρχικά να κρυφθεί (αφού ήταν μόνος του). Η θεά Αθηνά εμφανίστηκε και τον μεταμόρφωσε έναν γέρο ζητιάνο. Με τη μορφή ζητιάνου, ο Οδυσσέας αντίκρισε τον Εύμαιο, τον πιστό του χοιροβοσκό. Ο Εύμαιος του πρόσφερε στέγη και του μίλησε για την κατάσταση στο παλάτι, χωρίς να γνωρίζει ποιος πραγματικά ήταν. Καθώς ο Οδυσσέας συνομιλούσε με τον Εύμαιο, τότε είδε τον γιο του Τηλέμαχο. Ωστόσο, κατάφερε να κρύψει τα δάκρυά του. Στον Τηλέμαχο φανερώθηκε αργότερα, αφού η Αθηνά είπε στον Οδυσσέα να ετοιμάσει σχέδιο της δολοφονίας των μνηστήρων, δηλαδή αριστοκρατικών γόνων του βασιλείου του, οι οποίοι θεωρώντας πως είναι νεκρός πολιορκούσαν επί 10 χρόνια την πιστή βασίλισσα Πηνελόπη, με κύριο σκοπό να καταλάβει κάποιος από αυτούς τον άδειο (όπως πίστευαν) θρόνο του Οδυσσέα. Ο δυσσέας σχεδίασε τη μνηστηροφονία με τον Τηλέμαχο, αφού αποκάλυψε την ταυτότητά του και σε ορισμένους άλλους υπηρέτες. Η υπηρέτριά του Ευρύκλεια τον αναγνώρισε, παρατηρώντας την ουλή που είχε στο γόνατό του, από δόντι κάπρου. Εκείνος την όρκισε να μην αποκαλύψει τίποτα στην Πηνελόπη.

Η μνηστηροφονία

Ο Οδυσσέας πήρε μέρος σε κάποια αγωνίσματα, μαζί με τους μνηστήρες, με σκοπό ο νικητής να κερδίσει το χέρι της Πηνελόπης. Επρόκειτο για αγώνες τοξοβολίες. Εκείνος που θα κατόρθωνε να περάσει το βέλος του μέσα από τρύπες 12 τσεκουριών θα παντρεύόταν την Πηνελόπη. Κανένας από τους μνηστήρες δεν το κατάφερε. Ύστερα δοκίμασε και ο Οδυσσέας και πέρασε το βέλος του μέσα από όλα τα τσεκούρια. Αποκαλύπτωντας τους μνηστήρες την ταυτότητά του, έκανε νόημα στον Τηλέμαχο να μαζέψει όλα τα όπλα και στους υπηρέτες να κλείσουν όλες τις πόρτες. Έτσι, ο Οδυσσέας και ο Τηλέμαχος, με τη βοήθεια από κάποιους πιστούς υπηρέτες, δολοφόνησαν τους μνηστήρες και τους υποστηρικτές τους.

Μετά τη μνηστηροφονία, ο Οδυσσέας κέρδισε ξανά τη γυναίκα και το γιο του, αλλά και το βασίλειό του. Την επόμενη μέρα συνάντησε και τον πατέρα του τον Λαέρτη και μαζί, ο Τηλέμαχος, ο Οδυσσέας και ο Λαέρτης αντιμετώπισαν τους συγγνείς των μνηστήρων, οι οποίοι ζητούσαν εκδίκηση. Η Αθηνά αναχαίτησε τη σύγκρουση και έπέβαλε μεταξύ τους συμφιλίωση και ειρήνη. Έτσι ο Οδυσσέας ξανακέρδισε και το λαό του.

Θάνατος

Ο Οδυσσέας πέθανε όταν συνάντησε τον γιο που είχε απόκτήσει με την Κίρκη, τον Τηλέγονο, ο οποίος δεν τον ανάγνώρισε και τον σκότωσε. Αυτό ήταν και το τέλος του Οδυσσέα.

Εξωτερική εμφάνιση

Ο Όμηρος πολλές φορές περιγράφει τον οδυσσέα σαν "θεϊκό". Αυτό σημαίνει πως είναι ένας ωραίος άντρας, στον οποίο θα μοιάσει και ο γιος του Τηλέμαχος. Στο πόδι του ο Οδυσσέας έχει ένα σημάδι από δόντι κάπρου. Ο Οδυσσέας έχει μεγάλη σωματική δύναμη. Όταν η Αθηνά τον μεταμόρφωσε, κατά τη διάρκεια της επιστροφής του στην Ιθάκη, ο Οδυσσέας έμοιαζε με ένα γέρο ζητιάνο.

Πρόσωπικότητα

Ο Οδυσσέας είναι ένας άνδρας ιδιαίτερα έξυπνος και πολυμήχανος, όπως τον περιέγραφε συνεχώς ο Όμηρος. Είναι ικανός να μηχανεύεται διάφορες λύσεις στα προβλήματα που τον απασχολούν, όπως όταν κατασκεύασε τον Δούρειο Ίππο, αλλά και να βλέπει βαθιά μέσα στις ψυχές των ανθρώπων. Εκτός από την σωματική του δύναμη, ο Οδυσσέας επιδεικνύει τεράστια ψυχική δύναμη και κουράγιο κατά τη διάρκεια της επιστροφής του στην πατρίδα, είναι αποάσισμένος να ξαναδεί τη γυναίκα και το γιο του και να αντιμετωπίσει τους μνηστήρες, ώστε καταφέρνει να ξεπεράσει κάθε δυσκολία και εμπόδιο που βρίσκεται στο δρόμο του, ακόμα και το θεό Ποσειδώνα. Ο χαρακτήρας του Οδυσσέα φανερώνει πως όλα είναι δυνατά, αρκεί να προσπαθήσει κανείς πραγματικά για να πετύχει το σκοπό του.

Επίσης, ένα άλλο χαρακτηριστικό του Οδυσσέα ήταν πως ποτέ δεν αναπαυόταν, σκεφτόταν συνεχώς, προσπαθούσε να έχει τις σκέψεις του σέ τάξη και να μην παρασύρεται από πειρασμούς, όπως το τραγούσι των Σειρήνων, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του. Πρόσεχε διαρκώς τις σκέψεις και τα λόγια του, και ήταν ικανός να καλοπιάνει τον συνομιλητή του και να καταφέρνει να τον κάνει να τον συμπαθήσει, όπως έκανε και με τη Ναυσικά. Δείχνει συνεχώς απαράμμιλλο θάρρος και γενναιότητα, γνωρίζοντας πότε πρέπει να αντιδράσει κατευθείαν και πότε να καταπνίξει τα συναισθήματά του, πότε να χρησιμοποιήσει την σωματική του δύναμη και πότε την πονηριά του. Έχει και μια συμπάθεια για τους γενναίους πολεμιστές, όπως ο Αχιλλέας. Τρέφει μεγάλη αγάπη για τη γυναίκα και το γιο του, και μια φιλοπατρία.

Επίσης, δείχνει να μην εμπιστεύεται πολύ τους άλλους, όπως την Καλυψώ, και να μην πιστεύει πως ήταν δική της η απόφαση να τον αφήσει να γυρίσει στην Ιθάκη. Ο Οδυσσέας έχει μια ευγενική ψυχή και προστατεύει αυτούς που αγαπάει, συμπεριλαμβανομένου τους συντρόφους του. Επίσης, δεν εμπιστεύεται πολύ τους θεούς και αρνήθηκε τη βοήθεια της Ιώς, η οποία προσπάθησε να τον βοηθήσει να σωθεί από την τρικυμία που θα έφερνε ο Ποσειδώνας, και προσπάθησε να τα καταφέρει μόνος του.

Ο Όμηρος παρουσιάζει τον Οδυσσέα σαν έναν άνδρα με άπειρα χαρίσματα, γενναιότητα και καλοσύνη, ωστόσο υπάρχουν και κάποια ψεγάδια στον χαρακτήρα του. Ο Οδυσσέας μπορούσε πολλές φορές να γίνει αλαζόνας, όπως έκανε με τον Κύκλωπα Πολύφημο, τον οποίο ειρωνεύτηκε, θεωρώντας τον εαυτό του εξυπνότερο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την οργή του θεού Ποσειδώνα και τις περιπέτειες και τα βάσανα που πέρασε στο δρόμο για την Ιθάκη. Επίσης, φαίνεται να οργίζεται με τους συντρόφους του, οι οποίοι ήταν νήπιοι και μωροί, μπλέκοντας πολλές φορές τον Οδυσσέα σε δυσκολίες, όπως όταν άνοιξαν τον ασκό του θεού Αιόλου. Αν και τους θεωρούσε κάπως ανώριμους, σταναχωρήθηκε ιδιαίτερα όταν τους έχασε. Τελικά, η καλή πλευρά του υπερισχύει συνεχώς. Μετά από τα τόσα βάσανα και τις περιπέτειες που πέρασε, ο Όμηρος τον περιγράφει ως σοφό. Μονάχα στο τέλος της Οδύσσειας, ο Οδυσσέας φαίνεται πραγματικά ευτυχισμένος.

Σχέσεις

Οικογένεια

Γονείς

Ο Οδυσσέας αγαπούσε πολύ τους γονείς του, την Αντίκλεια και τον Λαέρτη. Αν και δεν είναι πολλά γνωστά για τη σχέση τους, είναι γνωστό πως στενοχωρήθηκαν ιδιαίτερα περιμένοντας την επιστροφή του γιου τους. Ενώ ο Λαέρτης περίμενε το γιο του με υπομονή, η Αντίκλεια δεν άντεξε και πέθανε από θλίψη, πιστεύοντας πως ο Οδυσσέας είναι νεκρός. Ο Οδυσσέας τη συνάντησε ξανά στον Κάτω Κόσμο, όπου είχε κατέβει για να ρωτήσει τον νεκρό μάντη Τειρεσία πώς θα φτάσει στην Ιθάκη. Όταν αντίκρισε τη μητέρα του, ένιωσε βαθιά θλίψη, και τη ρώτησε γιατί βρισκόταν εκεί. Εκείνη του εξήγησε πώς πέθανε και τι συνέβαινε στην Ιθάκη. Ο Οδυσσέας προσπάθησε να την αγκαλιάσει, όμως δεν κατάφερε, γιατί η ψυχή της μητέρας του, άυλη, "πέταξε" μέσα από τα χέρια του. Όταν ο Οδυσσέας επέστρεψε επιτέλους στην Ιθάκη, δεν αντίκρισε αμέσως τον πατέρα του, καθώς περίμενε πρώτα να σκοτώσει τους μνηστήρες. Μετά τη μνηστηροφονία, ο Οδυσσέας συνάντησε συγκινημένος τον πατέρα του, ο οποίος δεν πίστεψε αμέσως πως ήταν γιος του. Όταν, όμως ο Οδυσσέας του έδειξε την ουλή που είχε στο γόνατο από δόντι κάπρου, τότε ο Λαέρτης συγκινημένος αγκάλιασε κι αυτός το γιο του. Ύστερα, πατέρας, γιος και εγγονός αντιμετώπισαν μαζί τους συγγενείς των μνηστήρων, που ζητούσαν εκδίκηση. Η θεά Αθηνά, όμως, επέβαλε μεταύ τους συμφιλίωση.

Πηνελόπη

Η Πηνελόπη ήταν η γυναίκα του Οδυσσέα. Η αγάπη του για εκείνη οδήγησε τον Οδυσσέα στο να προσπαθεί να βρει τρόπους για να αποφύγει να πολεμήσει στον Τρωικό Πόλεμο. Ωστόσο, δεν κατάφερε να αποφύγει τον πόλεμο. Από τότε που ο Οδυσσέας έφυγε για τον πόλεμο, διάφοροι μνηστήρες, δηλαδή αρχοντόπουλα από διάφορα μέρη της Ιθάκης, άρχισαν να πολιορκούν την Πηνελόπη, με σκοπό να την αναγκάσουν να παντρευτεί έναν από αυτούς. Έμεναν στο παλάτι του Όδυσσέα και κατέτρωγαν την περιουσία του. Η Πηνελόπη δεν μπορούσε να τους διώξει, ωστόσο παρέμεινε πιστή στον Οδυσσέα. Ήταν τόσο μεγάλη η αγάπη και η πίστη στον άντρα της, που όλα αυτά τα χρόνια της απουσίας του άντρα της δεν διάλεξε κανέναν από τους μνηστήρες, με αρνητικές επιπτώσεις για τους ανθρώπους του παλατιού. Πίστευε πως ο άντρας της κάποια στιγμή θα γυρνούσε, όμως ακόμα και αν δε γυρνούσε, εκείνη δεν επρόκειτο να παντρευτεί κάποιον από τους μνηστήρες. Όμως κι ο Οδυσσέας ήταν πιστός στη γυναίκα του και την αγαπούσε. Πέρασε όλα αυτά τα βάσανα για να αντικρίσει τη γυναίκα και το γιο του και να επιστρέψει στην πατρίδα. Αρνήθηκε να ξεχάσει τη γυναίκα του και να μείνει στο νησί της Κίρκης. Ακόμα και τότε που η θεά Καλυψώ τον κρατούσε αιχμάλωτο στο νησί της, εκείνος αναγνώρισε την ομορφιά της θεάς, έδειξε να αντιλαμβάνεται πως η Πηνελόπη δεν ήταν πια τόσο όμορφη όσο η Καλυψώ, ωστόσο εκείνος αγαπούσε πάρα πολύ τη γυναίκα του και προτιμούσε να είναι μαζί της. Όταν ο Οδυσσέας έφτασε στην Ιθάκη, προσπάθησε να μην αποκαλύψει αμέσως στην Πηνελόπη ποιος πραγματικά ήταν. Αρχικά, ήθελε να μάθει εάν ήταν ακόμα πιστή σε αυτόν. Όταν βεβαιώθηκε, και μετά τους φόνους των μνηστήρων, ο Οδυσσέας αποκάλυψε στην Πηνελόπη πως ήταν ο άντρας της. Έτσι, ξανακέρδισε τη γυναίκα του.

Τηλέμαχος

Ο Οδυσσέας είχε επίσης ένα γιο, τον Τηλέμαχο. Παρά τς προσπάθειές του να αποφύγει να πολεμήσει στον Τρωικό Πόλεμο, ο Οδυσσέας έφυγε για να πολεμήσει όταν ο Τηλέμαχος ήταν μικρό παιδί. Μετά τον πόλεμο, ο Οδυσσέας προσπάθησε να επιστρέψει στη γυναίκα και το γιο του, περνώντας άπειρα βάσανα, περιπέτειες και εμπόδια. Ο Τηλέμαχος, από την άλλη, πίστευε πως ο πατέρας του ήταν νεκρός. Αν και θαύμαζε τον πατέρα του και θεωρούσε ήρωα, θα προτιμούσε να ήταν ο γιος κάποιου άλλου, που θα πέθαινε από βαθιά γεράματα, ευτυχισμένος με την οικογένειά του. Ο Τηλέμαχος υπέμενε τους μνηστήρες που πολιορκούσαν την Πηνελόπη, χωρίς να μπορεί να αντιδράσει. Ωστόσο, όλα άλλαξαν, μετά από ένα συμβούλιο των θεών στον Όλυμπο. Η θεά Αθηνά κατέβηκε στην Ιθάκη με τη μορφή ενός άντρα, του Μέντη, ο οποίος υποτίθεται πως ήταν γνωστός του Οδυσσέα. Με τη μορφή του Μέντη, η Αθηνά έδωσε στον Τηλέμαχο κουράγιο και είπε πως ο πατέρας του ήταν ζωντανός. Τον βοήθησε να ξεπεράσει τους φόβους του και να νιώσει αισιόδοξος. Έτσι, και ο Τηλέμαχος ταξίδεψε με σκοπό να βρει τον πατέρα του. Πήγε σε πολλές πόλεις, συνάντησε παλιούς γνωστούς του Οδυσσέα, όμως δεν κατάφερε να βρει τον πατέρα του. Η αγάπη του Οδυσσέα για τον Τηλέμαχο τον οδήγησε να ξεπεράσει κάθε δυσκολία, ακόμα και το θεό Ποσειδώνα, για να γυρίσει στην πατρίδα του. Όταν έφτασε στην Ιθάκη, ο Οδυσσέας συνάντησε τον Τηλέμαχο στο σπίτι του Εύμαιου του χοιροβοσκού. Αν και κατάλαβε αμέσως πως ήταν ο γιος του, εκείνος δεν αποκάλυψε την ταυτότητά του ακόμα. Αφού βεβαιώθηκε και πως ο γιος του ήταν πιστός σε αυτόν και προσπαθούσε να τον βρει, λίγο αργότερα του φανέρωσε την ταυτότήτά του και συζήτησαν μαζί για τη δολοφονία των μνηστήρων. Ο Τηλέμαχος ήταν πολύ ευτυχισμένος και συγκινημένος που αντίκρισε τον πατέρα του, και με χαρά τον αγκάλιασε. Μαζί, πατέρας και γιος πολέμησαν και σκότωσαν όλους τους μνηστήρες. Ύστερα, αντιμετώπισαν και τους συγγενείς των μνηστήρων, που ζητούσαν εκδίκηση. Ωστόσο, η Αθηνά τους επέβαλε συμφιλίωση.

Also on FANDOM

Random Wiki